Als de kinderen naar de bovenbouw gaan, zijn ze meestal tussen de 9 en 12 jaar. Vanaf groep 6 wordt er steeds meer een beroep gedaan op hun zelfstandigheid en verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces. De kinderen krijgen instructies van de leerkracht, waarna ze zelfstandig of samen met hun klasgenoten aan het werk gaan. Als de opdracht voltooid is, controleren ze hun eigen werk en vragen indien nodig hulp van klasgenoten of de leerkracht.
In de bovenbouw leren we kinderen dat ze eigenaar zijn van hun leerproces. Ze ontwikkelen de vaardigheden om zelf beslissingen te nemen en hun eigen werk te plannen en te organiseren. Als leerkrachten zijn we er om hen te begeleiden en te ondersteunen bij het bereiken van hun doelen. Dit doen we niet alleen door instructies te geven, maar ook door hen te helpen reflecteren op hun leerproces en hen aan te moedigen zelfstandig problemen op te lossen.
Naast de reguliere lessen is er in de bovenbouw veel ruimte voor de kinderen om zich te verdiepen in activiteiten die hen interesseren. Zo hebben ze de kans om nieuwe vaardigheden te leren en hun talenten te ontwikkelen. Wil je bijvoorbeeld leren schaken? Dan nodigen we de plaatselijke schaakvereniging uit om lessen te geven. Ben je geïnteresseerd in EHBO? Dan kan het zomaar zijn dat een van onze ouders, die huisarts is, een gastles komt verzorgen. Op deze manier stimuleren we het denken in oplossingen en leren we kinderen om altijd op zoek te gaan naar mogelijkheden. Je kunt immers niet vroeg genoeg beginnen met het ontwikkelen van deze belangrijke vaardigheden.
De bovenbouw is een spannende fase waarin kinderen niet alleen groeien in kennis, maar ook in hun persoonlijke ontwikkeling. We helpen hen bij het nemen van verantwoordelijkheid, het stellen van doelen en het zelfstandig werken aan hun leerdoelen, altijd met de nodige begeleiding en ondersteuning waar nodig.